-
Gołdap - Dubeninki - Jez. Rospuda
Gołdap - Dubeninki - Jez. Rospuda
-
Wiżajny - Rutka Tartak - Jez. Hańcza
Wiżajny - Rutka Tartak - Jez. Hańcza
-
Szypliszki - Puńsk
Szypliszki - Puńsk
-
Jeleniewo - jez. Szelment
Jeleniewo - jez. Szelment
-
Suwałki - Płociczno - Jez. Wigry
Suwałki - Płociczno - Jez. Wigry
-
Sejny - Giby - Ogrodniki
Sejny - Giby - Ogrodniki
-
Olecko - jez. Olecko Wielkie
Olecko - jez. Olecko Wielkie
-
Raczki - rz. Rospuda
Raczki - rz. Rospuda
-
Augustów - Studzieniczna
Augustów - Studzieniczna
-
Płaska - Kan. Augustowski
Płaska - Kan. Augustowski
-
Rajgród
Rajgród
-
Sztabin - rz. Biebrza
Sztabin - rz. Biebrza
-
Ełk i okolice - Jez. Selment Wielki
Ełk - Jez. Selment Wielki
-
Grajewo
Grajewo
Regiony
Obiekty polecane
Apartamenty
Schroniska
Domki letniskowe
Gastronomia
Obiekt tygodnia
Hotele
Agroturystyka
Aktywny wypoczynek
Pensjonaty
Newsletter
Najczęściej wyszukiwane
Statystyka
- Wszytkich: 3770065
- W tym roku: 33410
- W tym miesiącu: 33410
- Dziś: 853
- Online: 26
Kanał Augustowski
Kanał Augustowski – jeśli byśmy pisali definicje to wypadało by to napisać tak: droga wodna łącząca drogą okrężną dopływy Wisły z Bałtykiem poprzez dopływy Niemna, z pominięciem dolnego biegu Wisły.
A teraz więcej: Kanał Augustowski jest częścią Szlaku Batorego i wraz z zespołem budowli i urządzeń został ujęty w rejestrze zabytków nieruchomych. Rozporządzeniem Prezydenta RP z 25 kwietnia 2007 roku został uznany za pomnik historii. Kanał Augustowski włączony został ...
Kanał Augustowski – jeśli byśmy pisali definicje to wypadało by to napisać tak: droga wodna łącząca drogą okrężną dopływy Wisły z Bałtykiem poprzez dopływy Niemna, z pominięciem dolnego biegu Wisły.
A teraz więcej: Kanał Augustowski jest częścią Szlaku Batorego i wraz z zespołem budowli i urządzeń został ujęty w rejestrze zabytków nieruchomych. Rozporządzeniem Prezydenta RP z 25 kwietnia 2007 roku został uznany za pomnik historii. Kanał Augustowski włączony został w Europejski Szlak Tematyczny Transport i Komunikacja, będący częścią Europejskiego Szlaku Dziedzictwa Przemysłowego.
Długość kanału: 101 km, w tym 82 km w granicach Polski.
Kanał, oprócz śluz, których jest 18, tworzą:
rzeka Netta (w górnym biegu od źródła do jeziora Necko — Rospuda) — rzeka w północno-wschodniej Polsce, prawy dopływ Biebrzy, dł. 102 km, dorzecze 1336 km²; częściowo skanalizowana (Kanał Augustowski). Źródła w pobliżu jez. Rospuda, przepływa przez jez. Garbaś, Sumowo, Bolesty, Necko
rzeka Czarna Hańcza - jest największą rzeką Wigierskiego Parku Narodowego oraz jedną z ważniejszych rzek Suwalszczyzny.
Jeziora augustowskie - posiadają sporą ilość piaszczystych plaż i kąpielisk, co spowodowało umiejscowienie wielu ośrodków wypoczynkowych.
Od roku 2008, po odbudowaniu stopni wodnych od Kurzyńca do Niemnowa, kanał stał się ponownie żeglowny na całej swojej długości i odzyskał połączenie z rzeką Niemen.
Po kanale pływają statki Żeglugi Augustowskiej, które przewożą rocznie ok. 100 tys. pasażerów na kilku trasach (w tym najbardziej popularnej "Papieskiej": port w Augustowie - rzeka Netta - jezioro Necko - rzeka Klonownica - Jezioro Białe - śluza w Przewięzi - Jezioro Studzieniczne i powrót, którą na odcinku od Augustowa do Studzienicznej 9 czerwca 1999 r. w czasie 7 godzin płynął flagowym statkiem "Serwy" papież Jan Paweł II).
"Serwy" zwodowano w 1962 r. w Gdańsku; kolejny statek - "Sajno" - w 1960 r. (pływał on kiedyś po Wiśle jako "Świtezianka"), natomiast najmłodszego "Perkoza" w 1971r. Dwa pierwsze statki mieszczą 203 pasażerów, natomiast trzeci mieści na pokładzie 74 osoby.[7].
Przebieg kanału
Kanał Augustowski dzieli się na 2 odcinki:
zachodni - od połączenia z Biebrzą do śluzy Augustów (0,0 - 32,50 km)
wschodni - od śluzy Augustów do śluzy Niemnowo na Białorusi (32,50 - 101,20 km)
Śluzy pozwalają przenieść statki o:
15 m na odcinku od Biebrzy do Augustowa
41 m na odcinku od Augustowa do Niemna
A teraz klika słów o historii kanału.
Drogi wodne były kluczowe dla gospodarki wielu krajów przed rozwojem kolei w XIX wieku. W dobie rewolucji przemysłowej we wczesnych latach XIX wieku powstała konieczność szukania połączeń śródlądowych. Rozwój techniki inżynieryjnej na świecie spowodował budowanie kanałów, czyli sztucznych połączeń wodnych wykorzystujących istniejące naturalne cieki wodne.
W Królestwie Polskim po uzyskaniu dużej autonomii (rząd, parlament, wojsko), w latach 1815-1830 nastąpił intensywny rozwój przemysłu i ekspansja gospodarcza. Najpoważniejszym problemem stał się eksport towarów, spławianych Wisłą do Gdańska. Po wprowadzeniu przez Prusy w 1823 represyjnych ceł (opłaty na niektóre towary, np. żyto i jęczmień wzrosły sześciokrotnie, na owies trzynastokrotnie) minister skarbu Franciszek Ksawery Drucki-Lubecki postanowił wybudować kanał żeglowny z pominięciem Pomorza. Roboty miały być wykonywane przez Polaków (dorzecza Wisły i Niemna) i Rosjan (dorzecza Niemna i Windawy) tzw. Kanał Windawski).
Kanał został zaprojektowany w 1824 przez gen. Ignacego Prądzyńskiego. Budowa rozpoczęła się w 1825 i prowadzona była przez Wojskowy Korpus Inżynierów. Pracami kierował początkowo Prądzyński (do 1826), później gen. Jan Chrzciciel de Grandville Malletski, Jan Paweł Lelewel (do 1830). Prace zostały przerwane z powodu wybuchu powstania listopadowego, a wojska rosyjskie budujące Kanał Windawski skierowano do walki z powstańcami.
Po klęsce powstania listopadowego Rosja zlikwidowała autonomię Królestwa Polskiego i w związku z tym zmieniła się koncepcja budowy kanału. W latach 1833-1839 zrealizowano go tylko na odcinku od Biebrzy do Niemna; budowę prowadził wówczas hydrotechnik Teodor Urbański. Wśród budowniczych Kanału byli m.in. Jerzy Arnold, Tadeusz Edward Bieliński, Michał Horain, Wojciech Korczakowski, Jan Paweł Lelewel, Feliks Pancer, August Szulz (Jussuf-aga).
Podsumowując. Kanał Augustowski to historia, przygoda, podróż.
Zapraszamy.