Newsletter

Chcesz otrzymywać najnowsze informacje z regionu, nowo dodanych obiektach turystycznych? Zostań subskrybentem naszego newslettera!


(*) - pole obowiązkowe

Statystyka

  • Wszytkich: 2667567
  • W tym roku: 294776
  • W tym miesiącu: 31661
  • Dziś: 761
  • Online: 108

Wigierska Kolej Wąskotorowa

Niewątpliwie stanowi obecnie jedną z największych atrakcji turystycznych Wigierskiego Parku Narodowego oraz Puszczy Augustowskiej. Jednakże początki funkcjonowania kolejki leśnej sięgają czasów, gdy teren Suwalszczyzny nie był jeszcze wykorzystywany szeroko na cele turystyczne i nie istniał jeszcze w Polsce żaden park narodowy.

Została wybudowana w 1915r. przez Niemców, okupujących wówczas Suwalszczyznę, na potrzeby miejscowego tartaku. Szerokość toru, tj. 600 mm, klasyfikuje WKW wśród najwęższych wąskotorówek w Polsce. W 1918r. od władz niemieckich odkupiła kolejkę Tymczasowa Rada Obywatelska Okręgu Suwalskiego, następnie była ona w zarządzie Dyrekcji Lasów Państwowych w Siedlcach. Długość głównego szlaku od Płociczna do miejscowości Zelwa przy granicy z Litwą wynosiła 36 km, zaś wraz ze stałymi odgałęzieniami liczyła około 50 km. Budowano również kilkukilometrowe, sezonowe odnogi torów, które po zakończeniu wycinki drzew rozbierano i przenoszono w inne miejsce.

W czasie II Wojny Światowej kolejkę użytkowali hitlerowcy, częściowo ją modernizując. W 1944r. Niemcy rozpoczęli ewakuację i podjęli plan zniszczenia tartaku, a przy okazji również urządzeń kolejki. Dzięki polskim pracownikom kolei została jednak zachowana część taboru.

Po wojnie zdewastowany tartak wraz z kolejką wąskotorową został przejęty przez Dyrekcję Lasów Państwowych w Białymstoku. Kontynuowano działalność polegającą na pozyskiwaniu drewna z Puszczy Augustowskiej. W tym czasie odbudowano most na rzece Czarna Hańcza na głównej trasie kolejki.

Wraz z biegiem lat, w związku z upowszechnieniem się transportu samochodowego, wykorzystywanie w tartaku kolejki leśnej przestawało mieć uzasadnienie ekonomiczne. Ponadto na terenach Puszczy Augustowskiej wokół jeziora Wigry dostrzegano potrzebę ochrony przyrody, będącą w sprzeczności z dotychczas prowadzoną gospodarką leśną. Wyrazem dążeń do ochrony przyrody było utworzenie Wigierskiego Parku Narodowego.

Kres kolejki w jej dotychczasowym kształcie zbiegł się z przemianami ustrojowymi 1989r. Tartak w Płocicznie został sprzedany w ręce prywatne. Kolejka pozostała nieczynna, przez co ulegała stopniowej dewastacji, m.in. z powodu procederu rozkradania szyn. Wojewódzki Konserwator Zabytków w 1991r. wpisał do rejestru zabytków cały zespół kolei leśnej w Płocicznie jako zabytek techniki. Nie pomogło to jednak zapobiec dalszemu postępującemu spustoszeniu zabytku. Okres ten trwał przez całą dekadę lat 90-tych.

Dzięki kilkuletnim, żmudnym staraniom, podczas których trzeba było pokonać wiele barier biurokratycznych, w wyniku inicjatywy prywatnej utworzono Wigierską Kolej Wąskotorową, która przejęła zespół dawnej kolejki leśnej.

Rozpoczął się nowy etap w jej historii, w którym zyskała na znaczeniu jako atrakcja turystyczna Wigierskiego Parku Narodowego i Puszczy Augustowskiej. Obecnie spełnia ważną rolę tzw. kanalizowania ruchu turystycznego, umożliwiając udostępnienie atrakcji parku większej liczbie turystów przy jednoczesnym zminimalizowaniu negatywnych skutków eksploracji turystycznej dla miejscowej przyrody. Przewozy drewna zastąpiono zatem przewozem turystów, mogących dzięki temu podziwiać uroki jeziora Wigry oraz zagłębić się w niedostępne zakamarki puszczy.

Przewozy odbywają się na 10-kilometrowym odcinku ze stacji początkowej w Płocicznie do miejscowości Krusznik w południowej części Wigierskiego Parku Narodowego. W okresie wiosenno-letnim kolejka kursuje codziennie. Przez całą pozostałą część roku kursuje na zamówienie. Na trasie zorganizowano 4 przystanki w szczególnie atrakcyjnych miejscach, gdzie turysta może podziwiać m.in. piękno jeziora Wigry, zapoznać się z historią kolejki, czy też tradycjami związanymi z puszczańskim bartnictwem. Dla wygody pasażerów na przystankach znajdują się tarasy widokowe oraz pomosty nad jeziorem. Nie brakuje również bogatej informacji o atrakcjach, którą można zaczerpnąć zapoznając się z postawionymi na każdym przystanku specjalnymi tablicami, a także słuchając podczas jazdy nagrania lektora poprzez radiowęzeł kolejki. Istnieje również możliwość zorganizowania biesiady z muzyką oraz tańcami w jednej z zadaszonych wiat. Na pierwszej (początkowej) stacji w Płocicznie znajduje się pensjonat wraz z restauracją serwującą dania kuchni regionalnej i litewskiej. Z kolei na końcowej znajduje się rozległy teren rekreacyjny, umożliwiający organizowanie wszelkich imprez związanych z aktywnością na świeżym powietrzu. Ciekawą propozycją jest z pewnością oferta całodniowej wycieczki pt. „Dookoła jeziora Wigry", w czasie której grupa turystyczna odbywa podróż kolejką, wozami konnymi oraz statkiem papieskim, a następnie zwiedza klasztor wigierski, w którym w 1999r. przebywał z 2-dniową wizytą papież Jan Paweł II.

 

Inne portale:
noclegi na Jurze noclegi nad morzem noclegi w Beskidach noclegi na mazurach